sunsetting

photo

Wyk³ad - Buddyzm

http://video.google.com/v...231109690&hl=pl

Nie wierzcie w jakiekolwiek przekazy tylko dlatego, ¿e przez d³ugi czas obowi±zywa³y w wielu krajach. Nie wierzcie w co¶ tylko dlatego, ¿e wielu ludzi od dawna to powtarza. Nie akceptujcie niczego tylko z tego powodu, ¿e kto¶ inny to powiedzia³, ¿e popiera to swoim autorytetem jaki¶ mêdrzec albo kap³an, lub ¿e jest to napisane w jakim¶ ¶wiêtym pi¶mie. Nie wierzcie w co¶ tylko dlatego, ¿e brzmi prawdopodobnie. Nie wierzcie w wizje lub wyobra¿enia, które uwa¿acie za zes³ane przez boga. Miejcie zaufanie do tego, co uznali¶cie za prawdziwe po d³ugim sprawdzaniu, do tego, co przynosi powodzenie wam i innym.

- Budda -

Religia przysz³o¶ci bêdzie religi± kosmiczn±. Powinna ona przekraczaæ koncepcjê Boga osobowego oraz unikaæ dogmatów i teologii. Zawieraj±c w sobie zarówno to, co naturalne, jak i to, co duchowe, powinna oprzeæ siê na poczuciu religijno¶ci wyrastaj±cym z do¶wiadczania wszelkich rzeczy naturalnych i duchowych jako pe³nej znaczenia jedno¶ci. Buddyzm odpowiada takiemu opisowi. (...) Je¿eli istnieje w ogóle religia, która mo¿e sprostaæ wymaganiom wspó³czesnej nauki, to jest ni± buddyzm.

Albert Einstein

Oby wszystkie istoty osi±gnê³y szczê¶cie i przyczynê szczê¶cia.

Oby by³y wolne od cierpienia i przyczyny cierpienia.

Oby nie by³y oddzielone od prawdziwego szczê¶cia - wolno¶ci od cierpienia.

Oby spoczywa³y w wielkiej równo¶ci, wolnej od przywi±zania i niechêci.

"Istnieje bardzo prosty sposób, by staæ siê Budd±. Nie czyñcie z³a, nie lgnijcie do ¿ycia i ¶mierci, miejcie g³êbokie wspó³czucie dla wszystkich odczuwaj±cych istot, odno¶cie siê z szacunkiem do tych ponad wami i b±d¼cie uprzejmi dla tych, którzy stoj± ni¿ej. Porzuæcie nienawi¶æ i pragnienia, zmartwienia i smutek – oto co zwie siê Budd±. Nie szukajcie niczego innego." - Eihei Dogen Zenji, Shoi

Ciekawy tekst o Buddyzmie:

http://www.tutej.pl/cms.php?i=17527

Buddyzm w Polsce

http://www.buddyzm.edu.pl/cybersangha/index.php


W zasadzie sympatyczny ten buddyzm w swojej postawie wobec innych i tego co nas otacza,ale filozofia niespójna i w zasadzie ka¿dy "czuje " to na swój sposób. Trudno o jakie¶ pewniki i prawid³a - to komplikuje sprawê i trudno powiedzieæ o co tak do koñca chodzi, bo ró¿nych odczuæ - tyle co buddystów (a sporo ich na ¶wiecie).8)
to nie cecha jedynie buddyzmu.

W zasadzie sympatyczny ten buddyzm w swojej postawie wobec innych i tego co nas otacza,ale filozofia niespójna i w zasadzie ka¿dy "czuje " to na swój sposób. Trudno o jakie¶ pewniki i prawid³a - to komplikuje sprawê i trudno powiedzieæ o co tak do koñca chodzi, bo ró¿nych odczuæ - tyle co buddystów (a sporo ich na ¶wiecie).8)

Dlaczego niespójna


Je¶li Masz jakie¶ w±tpliwo¶ci to polecam:

Dobre pytanie, dobra odpowied¼ - Bhante Shravasti Dhammika

"Mniej wiêcej 18 lat temu grupa buddyjskich uczniów z Uniwersytetu Singapurskiego przysz³a do mnie, skar¿±c siê, ¿e czêsto trudno jest udzieliæ odpowiedzi na zadawane im przez ludzi pytania, dotycz±ce buddyzmu. Poprosi³em wiêc, aby przytoczyli jakie¶ przyk³ady, a gdy to zrobili, by³em wstrz±¶niêty tym, ¿e inteligentni, wykszta³ceni m³odzi buddy¶ci wiedz± tak niewiele o swojej religii i maj± tak wiele w±tpliwo¶ci, wyja¶niaj±c te rzeczy innym. Zanotowa³em wiele z tych pytañ, doda³em czê¶æ tych, które czêsto mnie zadawano i tak oto narodzi³o siê "Dobre pytanie, dobra odpowied¼". Ku mojemu zaskoczeniu i satysfakcji to, co pierwotnie mia³o s³u¿yæ Singapurczykom, znalaz³o czytelników tak¿e w wielu innych krajach. Wydrukowano ponad sto piêædziesi±t tysiêcy kopii edycji angielskiej, a ta z kolei doczeka³a siê licznych przedruków w Stanach Zjednoczonych, Malezji, Indiach, Tajlandii oraz na Sri Lance. Niniejsza praca, zosta³a ponadto prze³o¿ona na czterna¶cie jêzyków, ca³kiem niedawno na indonezyjski i hiszpañski. W wydaniu czwartym, uaktualnionym i poszerzonym, doda³em jeszcze kilka pytañ i udzieli³em -mam nadziejê, ¿e dobrych- odpowiedzi na nie. Doda³em tak¿e rozdzia³, zawieraj±cy niektóre z pouczeñ Buddy. Oby ta krótka ksi±¿ka przyczyni³a siê do podtrzymania zainteresowania Dhamm± Buddy."

S. Dhammika
Singapur, 2005

http://sasana.wikidot.com...dobra-odpowiedz
przypuszczam, ¿e bartkowi chodzi³o o spójno¶æ "logiczn±" tak?
Sam chêtnie siê dowiem 8)
Na razie staram sie przebrn±æ przez ró¿ne ksi±¿ki i ¼ród³a mówi±ce o buddy¼mie, by w ogóle poznaæ szerzej nauki tej religii. Najgorzej rozmawiac na jakikolwiek temat bez rozs±dnych podstaw i informacji. Na pocz±tek - grunt to o¶wiecenie :idea:
Co teraz czytasz? :wink:
Ksi±¿ki religioznawcze o genezie buddyzmu, informacje historyczne i doktrynalne oraz oczywi¶cie powy¿sze linki.
Na razie wygl±da to tak, ¿e buddyzm:
1. powinien czyniæ ¿ycie cz³owieka mniej stresuj±cym i konsumpcyjnym
2. prowadzi do pokojowego rozwi±zywania konfliktów
3. nie wyja¶nia celowo¶ci istnienia
4. nie jasno t³umaczy pocz±tku wszystkiego wskazuj±c raczej na chaos i przestrzeñ (podobnie
jak w mitologiach) jako ¼ród³o wszelkiego istnienia
5. wskazuje, mo¿liwe ¿e s³usznie, przyczyny cierpienia (choæ nie wyczerpuje tematu)
6. nie uznaje Boga jako osoby, tym samym wykluczaj±c istnienie innych duchowych bytów
7. stwierdza, ¿e ka¿dy jest w stanie znale¼æ o¶wiecenie po przez medytacjê i g³êbok±
refleksjê nad sob±
8. podtrzymuje w nieco zmienionej formie hindusk± naukê o reinkarnacji i wêdrówce
duszy/energii
9. w zwi±zku z faktem, ¿e teoretycznie ka¿dy mo¿e byæ budd±, buddyzm mo¿e byæ bardzo
szeroko i osobi¶cie interpretowany/odczuwany. Brak rozs±dnego dogmatyzmu,
aczkolwiek daj±cy pole do dzia³ania wprowadza chaos.

Osobi¶cie zgadzam siê z 1,2 i czê¶ciowo 5 punktem, niestety reszta jest trudna do przyjêcia, ale otwiera mo¿liwo¶æ dyskusji. :idea:
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kazimierz.htw.pl